كامپيوتر » طراحی WEB
سئو، بهینه سازی وب سایت(SEO) و بازاریابی موتورهای جستجوگر(SEM) چیست؟
سئو: بهینه سازی موتورهای جستجوگر
- بهینه سازی وب سایت
- هدف SEO (سئو و بهینه سازی موتورهای جستجوگر) اصلاح کدها و ساختار وب سایت برای بالا بردن شانس آن در کسب رتبه های بالا در نتایج جستجو است.
- SEO (سئو و بهینه سازی موتورهای جستجوگر) در حقیقت پروسه ای است که کمک می کند محتوای یک وب سایت ساده تر، راحت تر و به دفعات در اختیار موتورهای جستجوگر قرار گیرد.
- SEO (سئو و بهینه سازی موتورهای جستجوگر) اصلاح تمام کدها، حذف کدهای زاید، کاهش حجم صفحات، تنظیم چگونگی نمایش متن صفحه، نحوه لینک دادن صفحات به یکدیگر، چگالی کلمات در صفحه، مطابقت کدهای سایت با استانداردهای موجود و تمام آنچه که به خود سایت مرتبط است را به عهده می گیرد.
SEM : Search Engine Marketing
بازاریابی با موتورهای جستجوگر
SEM مخفف Search Engine Marketing و به معنای بازاریابی با موتورهای جستجوگراست. SEM به تمام پروسه افزایش بینندگان سایت و بالا بردن فروش آن به کمک موتورهای جستجوگر گفته می شود. در حقیقف SEO بخشی از SEM است.
نمونه کارهایی که در SEM انجام می شود عبارتست از:
- انتخاب کلمات کلیدی
- بررسی وضعیت فعلی وب سایت و رقبای آن
- اصلاح ساختار سایت
- تنظیم متاها و عناوین سایت
- سئو و بهینه سازی سایر پارامترهای وب سایت
- معرفی وب سایت به موتورهای جستجوگر
- افزایش محبوبیت و پیوندهای وب سایت و مدیریت این پروسه
- تحلیل آمار وب سایت
- بالا بردن رتبه های صفحات وب سایت
- انتخاب موتورهای جستجوگر برای سرمایه گذاری بر آنها
- بهینه سازی اخبار
Search Engine Optimization(SEO)
سئو و بهینه سازی موتورهای جستجوگر
زمانی که شما در یک موتور جستجو به دنبال یک موضوع خاص می گردید حتما متوجه این موضوع شده اید که برخی از وب سایتها دارای رتبه های بالاتری می باشند و در صفحات اولیه نمایش داده می شوند و این یعنی تولید کردن صفحات وبی که برای موتورهای جستجو جالب و فریبنده هستند. سئو و بهینه سازی صفحات وب این است که شما در نتایج یک موتور جستجوی بزرگ بیشترین امتیاز را داشته باشید.
موتورهای جستجو فقط کد های صفحات وب را می بینند و با آنالیز آنها به طبقه بندی وب سایت ها می پردازند حال آنکه مدیران وب سایت ها باید به نحوی فعالیت نمایند که وب سایت آنها هم برای موتورهای جستجو و هم برای کاربران جذاب باشد تا باعث جذب بازدید کننده و افزایش فروش محصولات یا معرفی خدمات به کاربران فراهم شود .
سئو و بهینه سازی صفحات وب این است که شما در نتایج یک موتور جستجوی بزرگ بیشترین امتیاز را داشته باشید. اهمیت این موضوع از آنجا ناشی می شود که اکثر مردم از موتورهای جستجو برای رسیدن به مطلب یا محصول مورد نظر خود استفاده می کنند.
به عنوان مثال در گوگل و یاهو، اکثر مردم فقط به صفحه اول نتایج جستجو نگاه می کنند. بنابراین برای داشتن ترافیک بالا از طرف موتورهای جستجو، این مسأله الزامی است که وب سایت شما در صفحه اول نتایج جستجو قرار گیرد.
علم بهینه سازی موتور جستجو در مورد روشهای فنی مانند عنوان صفحه مناسب، تگ ها و متا تگ ها، کلمات کلیدی و عبارات کلیدی و توضیحات مناسب سایت و کلاً محتوایی که موتورهای جستجو دوست دارند، مطالعه می کند.
چرا باید در مورد SEO (سئو و بهینه سازی موتورهای جستجوگر) بدانیم ؟
SEO (سئو و بهینه سازی موتورهای جستجوگر) فقط یک روش برای فروش بیشتر و یا بازدید بیشترنیست ، بلکهSEO (سئو و بهینه سازی موتورهای جستجوگر) برای یک طراح و یا یک توسعه دهنده وب یک وظیفه و مسئولیت است و دانستن آن ضروریست.
اگر وب سایت شما یک وب سایت استاندارد سازی شده برای موتورهای جستجو نباشد شما تعداد بسیاری از بازدید کننده ها را از دست خواهید داد زیرا تعداد معدودی از افراد با نوشتن نام وب سایت شما درAddress Bar به وب سایت شما دسترسی پیدا می کنند.
موتورهای جستجو تنها راه شناساندن وب سایت شما در فضای مجازیست.
Search یا جستجوی عنکبوتی چیست؟
موتورهای جستجو صفحات وب را به وسیله نرم افزار خزندگی (عنکبوت) crawlers)پیدا و فهرست بندی می کنند. متاسفانه تمام نرم افزارهای خزندگی یک جور کار نمی کنند. برای مثال اگر صفحه وب شما در یکی از موتورهای جستجو امتیاز بالایی داشته باشد، ممکن است در دیگر موتورها این چنین نباشد. یکی از کارهایی که متخصصان بهینه سازی موتورهای جستجو انجام می دهند، پیگیری تمام تغییرات عملکرد داخل موتورهای جستجو است. بنابراین آنها میتوانند صفحات وب را بر طبق این تغییرات بهینه سازی کنند.
یکی از تکنولوژی های معروف گوگل Spider-Search است که همین تکنولوژی باعث پیشرفت و طرفداری گوگل شد.
این تکنولوژی با خواندن مشخصاتی مانند تگ های Meta ، Title و بسیاری دیگر از تگ ها عمل میکند. این برنامه با جستجوی کلمات مرتبط یا برابر کلمه مورد نظر را پیدا می کند. حال بحث Page Rank مطرح می شود که صفحات به ترتیب مهمی و نامربوطی مرتب می شوند که بستگی به بازدید از آن وب سایت و درصد احتمال شباهت مشخصات صفحه با کلمه جستجو شده دارد.
البته باید بگویم شباهت کلمات اهمیت کمتری نسبت به بازدید از وب سایت دارد.
سئو وب سایت، بهینه سازی وب سایت، طراحی وب سایت، خدمات وب، پشتیبانی وب سایت، طراحی نرم افزار، آپدیت و به روز رسانی وب سایت
SEO (سئو و بهینه سازی موتورهای جستجوگر) دارای دو شاخه می باشد :
بخش داخلی و بخش خارجی
بخش داخلی : منظور از بخش داخلی ابزارها و اعمالی هستند که شما می توانید بر روی وب سایتتان اعمال کنید مانند کدهای html ، کلمات کلیدی و لینکهای داخلی و در کل ساختار وب سایت.
بخش خارجی : منظور از بخش خارجی ابزارها و قسمتهایی از وب سایت هستند که شما کنترل کمتری بر روی آنها دارید مانند این که چه تعداد لینک به وب سایت شما وجود دارد.
شما باید به این نکته توجه داشته باشید که مهمترین قسمت کار شما به عنوان یک بهینه ساز صفحات وب بخش داخلی وب سایت می باشد به این دلیل که اگر شما طراحی زیبا و مطالب با ارزشی در داخل وب سایت خود داشته باشید لینکها به وب سایت شما سرازیر خواهد شد بدون اینکه شما هیچ عملی انجام دهید.
12 نکته بهینه سازی سئو وب سایت
سئو وب سایت، بهینه سازی وب سایت، طراحی وب سایت، خدمات وب، پشتیبانی وب سایت، طراحی نرم افزار، آپدیت و به روز رسانی وب سایت
1: استفاده از بهترین کلمات کلیدی
اگر CMS شما قابلیت گذاشتن کلمات کلیدی برای مطلب را دارد حتما از کلمات کلیدی مرتبط با مطلب خود استفاده کنید.
اگر سایت شما مربوط به اخبار آی تی است بهتر است از کلمات زیر استفاده کنید:
اخبار آی تی,تکنولوژی آی تی,آی تی,IT,آخرین اخبار آی تی,آی تی ایران,آی تی جهان
ولی استفاده از کلمات زیر باعث گمراه شده موتور جستجوگر می شود:
دانلود، والپیپر,اخبار آی تی,اخبار ایران و جهان,اخبار آی تی,IT,دانلود,عکس,عکس های جالب,کاریکاتور,جوک
حتی برخی در تگ Meta خود از نام یا نشانی سایت های پربازدید استفاده می کنند که یک نوع سو استفاده از زحمات دیگران است!
2: استفاده درست از تگ Title
تگ title تگ ظریف در عین حال مهم ترین تگ از نظر SEO است (بعد از متا) . شما باید در تگ Title کلماتی کوتاه در عین حال با معنی بیان کنید. برای مثال : عنوان سایت – عنوان مطلب یا برای صفحه اصلی سایت تان فقط عنوان سایت باشد.
حتی سعی کنید اگر عنوان مطلب تان بلند است برای تگ Title اش از چیزی کوتاه استفاده کنید.
3 :انتخاب نام درست فایل فارسی یا انگلیسی؟
استفاده از عنوان فارسی یا انگلیسی در نام فایل هر کدام مزایا و معایبی دارند. استفاده از نام فایل فارسی مثل: سرماخوردگی.html . خب این نام در مرورگر هایی مانند اینترنت اکسپلورر مانند این دیده می شود: %DF و … ولی مزیت استفاده از نام فارسی می توان به صرفه جویی در وقت و بالا آمدن پیج رنک می شود. ولی برای انگلیسی مزیت این است که در گوگل به راحتی شناسایی شده و باز هم پیج رنکش بالا می آید .
4: احتیاط سینتکس (Syntax) برای استفاده از تگ های Meta و Title
در تگ Title کمتر از 66 کاراکتر استفاده شود.
در تگ متا برای description کمتر از 160 کاراکتر استفاده شود.
و برای keywords بیشتر از 5 کلمه استفاده نکنید.
5: استفاده از description در تگ Meta
این ...