آموزش » سایر آموزشگاهها
سازماندهی دارایی های دانشی
تعریف سازماندهی دانش
شناسایی و تعیین روابط موضوعی دارایی های دانشی بر اساس ویژگی های محتوایی آنها
به گونه ای که کاربران مختلف قادر باشند این منابع را نسبت به هر ویژگی و همچنین روابط بین آنها بازیابی، استنتاج و تصمیم گیری های مرتبط با توسعه تحقیقات و فناوری را اخذ نمایند.
علت اصلی در گذر انسان ازعصر صنعتی به عصر دانش در نتیجه توسعه بشر در فناوری اطلاعات و ارتباطات است.
با استفاده از این فناوری انسان ها توانستند دانش خود را به سهولت با یکدیگر به اشتراک به گذارند.
توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات برای به اشتراک گذاری دانش شرط لازم بود ولی کافی نبود، یکی از شروط اصلی برای این منظور سازماندهی دانش کسب شده توسط انسان ها است
هدف از سازماندهی دانش، ایجاد سهولت و تسریع در بازیابی، بازنمایی و دسترسی (کاربران مجاز)به دانش سازمان است. برآیند حاصل از این اقدام به منزله پلی خواهد بود میان نیازهای دانشی کاربران و دارایی های دانشی سازمان، و به کاربران این توانایی را می دهد که یک موضوع دانشی و روابط آن با دیگر اجزاء دانش را بدون اطلاع قبلی از وجود آن به صورتی دقیق و سریع شناسایی و بازیابی کنند.
سازماندهی از دیدگاه سنتی مدیریت اطلاعات
از این دیدگاه صرفاً اسناد و مدارک به عنوان تنها عامل دانشی، مورد نظر قرار میگرفت و با استفاده از ابزاری همچون تاکسونومی و اصطلاحنامه روابط موضوعی فی مابین آنها تجزیه و تحلیل میشد.
سازماندهی از دیدگاه نوین (مدیریت دانش)
دانش به عنوان یک موجودیت واحد به جز اسناد و مدارک دارای اجزاء دیگری همچون انسانها، سازمانها، محصولات، طرحها، مشتریان، نرمافزارها و ... میباشد که میباید به منظور شناسایی، تحلیل و انتقال دانش، این اجزاء و روابط بین آنها شناسایی و مورد تحلیل قرار گیرد، هسته اصلی تعیین روابط فی مابین این اجزا موضوعات دانشی هستند که تدوین اصطلاحنامه همچنان میتواند این نقش را به خوبی ایفا نماید.
در صورت شناسایی اجزاء دانش و روابط فی مابین آنها با محوریت «موضوعات دانش» در
واقع موفق به «هستی شناسی*» یا آنتالوژی دانش یک سازمان شدهایم
سازماندهی توصیفی: این نوع سازماندهی بر اساس اطلاعات شناسنامهای مدرک میباشد مانند عنوان سند، نویسنده، سال نشر، سازمان، ناشر و ... به عبارت دیگر در سازماندهی توصیفی صرفاً اطلاعات روی جلد سند ثبت و ضبط میشود.
سازماندهی تحلیلی: در سازماندهی تحلیلی محتوای سند مورد بررسی و تحلیل قرار میگیرد و به دستهبندی و تعیین روابط معنایی بر اساس ویژگیهای محتوایی آنها پرداخته می شود به گونهای که کاربران مختلف قادر باشند این اسناد را نسبت به هر ویژگی و همچنین روابط بین آنها بازیابی نمایند.
سازماندهی از دیدگاه نوین مدیریت دانش
مزایا:
دانش سازمان همواره در دسترس است.
دانش سازمان به طور واضح اظهار، بازیابی و بازنمایی می گردد.
به سرعت و به آسانی قابل انتقال و به اشتراک گذاری است.
معایب:
زمان بر و هزینه براست.
دانش مستندشده پس از یک دوره زمانی متروک می شود.
سرمایه های انسانی، شامل مهارتها، تجربه و دانش کارکنان هستند.
سرمایه های ذی نفعان، شامل شبکه سازی و روابط با شرکا، تأمین کنندگان، توزیع کنندگان و مشتریان می گردند.
... منبعی است برای ...
نقشی دارد به نام ...
... شامل می شود ...
... ساخته شده است از ...
... قرار دارد در ...
... مالکیت دارد ...
... انجام می شود توسط ...
... تولید می شود توسط ...
... تولید می کند ...
... نیاز دارد به ...
... اجرا می شود توسط ...
... اجرا می کند ...
... پشتیبانی می کند از ...
... پشتیبانی می شود توسط ...
... استفاده می کند از ...
... استفاده می شود توسط ...
روابط هستی شناسی
... است یک نوع... Is a
... است قسمتی از... Is a part of
... تاثیر می گذارد بر ...
... قابل اجراست در ...
... حضور می یابد در ...
... منجر می شود به ...
... مشاوره می گیرد از ...
... توصیف می کند ...
... مستندسازی می شود در ...
... دنبال می شود با ...
... تماس دارد با ...
... خبره است در ...
... عملکردی دارد به نام ...
... بخشی دارد به نام ...
... منبعی دارد به نام
تعیین موضوع دانشهای تولیدشده و نوع ارتباط آنها با یکدیگر، با استفاده از استخراج کلمات کلیدی از مستندات دانشی
یا به عبارت دیگر
ترسیم درخت دانش سازمانهای
بازیابی سریع و دقیق اجزاء حوزه های دانشی بر اساس ویژگی ها و روابط بین آنها به منظور:
به اشتراک گذاری و استفاده مجدد
بازیابی به دو صورت زیر امکان پذیر است:
کاوش با استفاده از کلمات کلیدی و یا دیگر ویژگی های هر عنصر دانشی (searching)
کاوش از روش درختواره موضوعی و روابط بین آنها (browsing)
مزایا:
دانش دائما به روز است.
چون رودرو است موثرتر منتقل می شود.
معایب:
نمی دانیم چه فردی چه چیزی می داند؟ تاچه سطحی می داند و در کجای سازمان است؟
چه اسنادی در سازمان موجود است؟
فرد مناسب و صحیح همواره در دسترس نیست.
ناسازگاری فرهنگی
عدم تمرکز جغرافیایی
دانش به عنوان یک موجودیت واحد به جز اسناد و مدارک دارای اجزاء دیگری همچون انسانها، سازمانها، محصولات، طرحها، مشتریان، نرمافزارها و ... میباشد که میباید به منظور شناسایی، تحلیل و انتقال دانش، این اجزاء و روابط بین آنها شناسایی و مورد تحلیل قرار گیرد، هسته اصلی تعیین روابط فی مابین این اجزا موضوعات دانشی هستند که تدوین اصطلاحنامه همچنان میتواند این نقش را به خوبی ایفا نماید.
در صورت شناسایی اجزاء دانش و روابط فی مابین آنها با محوریت «موضوعات دانش» در
واقع موفق به «هستی شناسی*» یا آنتالوژی دانش یک سازمان شدهایم
هستی شناسی: شناخت اجزاء یک پدیده و ویژگی ها و جایگاه های هریک و روابط بین آنها
سازماندهی توصیفی: این نوع سازماندهی بر اساس اطلاعات شناسنامهای مدرک میباشد مانند عنوان سند، نویسنده، سال نشر، سازمان، ناشر و ... به عبارت دیگر در سازماندهی توصیفی صرفاً اطلاعات روی جلد سند ثبت و ضبط میشود.
سازماندهی تحلیلی: در سازماندهی تحلیلی محتوای سند مورد بررسی و تحلیل قرار میگیرد و به دستهبندی و تعیین روابط معنایی بر اساس ویژگیهای محتوایی آنها پرداخته می شود به گونهای که کاربران مختلف قادر باشند این اسناد را نسبت به هر ویژگی و همچنین روابط بین آنها بازیابی نمایند.
گام های اصلی در سازماندهی دانش
راهبرد چیستی دارایی های دانشی سازمان
راهبرد روابط دارایی های دانشی سازمان
تدوین درخت دانش سازمان
تعیین ارتباط دارایی های دانشی سازمان با یکدیگر و با حوزه های دانش سازمان
آنتالوژی
هستی شناسی
استراتژی دانش
استراتژی مدیریت دانش
سازماندهی دانش
اصطلاح نامه
درخت دانش
نقشه دانش
نمایه سازی
توسعه درخت دانش
اجزا و عناصر دانش
انواع روابط دانش
آنتولوژی
هستی شناسی دانش
هستان شناسی
مستند سازی غیر فنی
مستند سازی فنی
مستند سازی
چرخه حیات
سیکل حیات
چرخه حیات فعالیت های فنی
سیکل حیات فعالیت های غیر فنی
مبانی کدینگ
شناسه گذاری
شناسه موضوعی
سازماندهی تحلیلی اسناد دانشی
مدیریت دانش
life cycle
ثبت و استفاده مجدد
دستاوردهای دانشی
تسهیل انتقال فناوری
آموزش و انتقال تجربیات
ذخیره و بازیابی داراییهای دانشی
مدیریت دانش سازمانی
توسعه خدمات و محصولات
استانداردسازی فرآیندهای انجام کار
استانداردسازی خدمات و محصولات
یکسانسازی
افزایش کیفیت جامع
کنترل واژگان در ادبیات سازمان و ایجاد زبان مشترک و درک مفاهیم یکسان از واژگان، میان متخصصین، جستجوکنندگان اطلاعات و ...؛
برخی از نتایج کنترل واژگان عبارت است از:
تعیین واژههای مرجح
جایگزینی واژههای فارسی به جای واژههای بیگانه
شرح واژگان به صورت متن، عکس، تصویر، گفتار
5- تخمین میزان ضعف و قوت و همچنین تشخیص کانونهای علمی، حوزهها و قطبهای اصلی علم و فناوری در یک سازمان بر اساس میزان ارتباط یک واژه با دیگر واژگان و همچنین دیگر عناصر دانشی.
نرم افزارهایی که از توان بالایی در نشان دادن روابط بین عناصر دانشی به صورت گرافیکی برخور ...