آموزش » فنی و حرفه ای
مستندسازی فعالیت های علمی و فنی
طرح درس کارگاه آموزشی
• عنوان کارگاه آموزشی: مستندسازی فعالیت های علمی و فنی
• عنوان کارگاه آموزشی به انگلیسی: Technical Documentation
• مدت زمان کارگاه: 8 ساعت
• توضیح مختصر راجع به موضوع کارگاه و جایگاه آن :
یکی از ویژگیهای مهم سازمانهای پیشرو، وجود فرهنگ یادگیری در سطوح مختلف کارکنان میباشد، به عبارت دیگر سازمانهای نوین با استفاده از تجربیات و دانش گذشته همواره در پی توسعه دانش خود و در نتیجه افزایش بهبود در ارائه محصولات و خدمات خود هستند.
از آنجا که استفاده از تجربیات و دانش گذشته خود و دیگران صرفاً بوسیله مستندسازی آنها میسر خواهد گشت لذا این امر در سازمانهایی که به رشد و توسعه خود بها میدهند از اهمیت بالایی برخوردار است.
گستره اقدامات مستندسازی از فعالیت ایجاد و غربال ایده شروع و با فعالیتهای تهیه طرح نیاز (RFP)، امکانسنجی، تحقیقات و نمونهسازی، تولید نیمه صنعتی و نهایتاً تولید انبوه محصول و خدمات پس از فروش ادامه خواهد یافت و همچنین فعالیتهای ستادی نظیر لیست افراد و سازمانهای درگیر همچون محققین، عرضهکنندگان مواد اولیه، مشتریان، مکانهای تولید و ارائه خدمات و محصول، آموزش تولید، تعمیر، پیشگیری و ... را نیز در بر میگیرد.
اولین گام در مدیریت دانش، مستندسازی دانش جذب شده در فرایندهای فوقالذکر است که پس از آن میبایست آنها را شناسایی، سازماندهی و جهت استفاده همگان به اشتراک نهاد. لذا سازمانهای متعالی چنانچه بخواهند در عرصه مدیریت دانش وارد شوند ناگزیر از بها دادن به ثبت ساختاردهی شده و منظم دستاوردهای دانشی خود هستند. مطالب این کارگاه رهنمودی جهت پی بردن به فرایند مستندسازی فعالیت های علمی و فنی است.
با توجه به موارد ذکر شده مستندسازی را میتوان چنین تعریف نمود، مستندسازی عبارت است از فرآیندی که طی آن دانش حاصل از فعالیتهای تحقیقاتی، تولیدی و اجرایی به روشهای گوناگون همچون نگارش، ترسیم، نقشهبرداری، عکسبرداری، صدابرداری، فیلمبرداری و یا ترکیبی از آنها ثبت، تدوین، ارزیابی و به روزرسانی شود.
مدرس یا مدرسین : کورش اخگری 09121899129 AKHGARI@yahoo.com K_
• اهداف دوره: ارتقاء سطح علمی شرکت کنندگان نسبت به فرایند مستندسازی فعالیت های علمی و فنی.
• اهداف مستند سازی: به طور کلی میتوان اهداف اصلی از فعالیتهای مستندسازی را به شرح زیر نام برد:
1- ثبت و استفاده مجدد از دستاوردهای دانشی
2- تسهیل انتقال فناوری
3- آموزش و انتقال تجربیات به دیگران
4- ذخیره و بازیابی داراییهای دانشی سازمان
5- تجزیه و تحلیل و ارزیابی اقدامات انجام شده در راستای اجرای سیستم کنترل پروژه
6- ورود به عرصه مدیریت دانش سازمانی
7- پیشگیری، تعمیر و توسعه خدمات و محصولات تولید شده
8- استانداردسازی فرآیندهای انجام کار
9- استانداردسازی خدمات و محصولات
10- یکسانسازی و افزایش کیفیت جامع در سطوح مختلف سازمان
• مخاطبین(قابل استفاده برای): مدیران دانش ، کارشناسان طرح و برنامه، محققین ، کارشناسان و مدیران تولید
• پیشنیاز(مدرک تحصیلی- رشته تحصیلی-عناوین شغلی- درجه شغلی- سابقه کار):
دارندگان مدارک لیسانس به بالا که دارای مشاغل مرتیط با موضوع مستند سازی هستند
• توانایی شرکت کنندگان پس از شرکت در دوره:
شرکت کنندگان با فرایند مستندسازی فعالیت های علمی و فنی آشنا خواهند شد.
• منابع آموزشی مورد نیاز(فارسی و لاتین) :جزوه درسی ارائه خواهد شد.
• دوره های مرتبط: مدیریت دانش
• روش تدریس (تقسیم سرفصل های دوره به تفکیک زمان):
1- ارائه از طریق فایل power point
2- مشاوره در ارائه راه حل
3- ارائه مطالعات موردی
• کار گروهی – حل تمرین - نحوه امتحان (اگر وجود دارد):
1- انجام مطالعات موردی
2- اخذ امتحان کتبی و شفاهی