صنعت » اتوماسیون صنعتی
مقاومت ترمز - Braking Resistor - مقاومتهای بار درایو
مقاومت ترمز به صورت مستقیم به مبدل فرکانس متصل می شود . و CHOPPER ترمز این مقاومت را فعال می سازد و وارد مدار میکند .
برای آسانسور -الواتور-جرثقیلهای : ریلی -دروازه ای - بازویی - مخصوص باراندازها
مقاومتهای بار
مقاومت بارشامل : بار ظاهری _ بار آزمایشی _ بارهای سر گردان _ بانک باری می باشد .
مقاومت های بار را میتوان برای ترانسفورماتورها . آزمایش باطری ها . ژنراتورها و ژنراتورها با قدرت بالا و تجهیزات واحدهای تولید بار بکار برد .
مقاومت بار به عنوان پایه ای برای جاهاییکه بار افزایش می یابد کاربرد دارد
………………………
مقاومت ترمز دینامیک (DBR)
ABB , AECO , ALLEN BRADLEY , ALSTRON , AOIP , APLISENS , BALLUFF , BAUMER , BEI , Berthold , BROOK INSTRUMENT , Burkert , BUSSMANN , FSS , CKD , E + H (Endress + Hauser) , ELCO , EMERSON , FLUKE , FOTOELEKTRIK Pauly , GEFRAN , GEMU , HEIDENHAIN , HONEYWELL ,HW-GROUP , IFM , KUEBLER , Leine LINDE , MITSUBISHI , MOOG , MTS , NIDEC , NORBAR , NOVOTECHNIK , OMEGA , PALMER WAHL , Pepperl + Fuchs , PHOENIX CONTACT , REXROTH , ROSEMOUNT , ROTORK , SCHNEIDER , SICK , SIEMENS , SYNERGYS , -Takex , TECHNO VISION , YOKOGAWA ...
مقاومت ترمز به صورت مستقیم به مبدل فرکانس متصل می شود و CHOPPER ترمز ، این مقاومت را فعال می سازد و زمانی که فرکانس خروجی مبدل به دلیل کنترل سیستم کاهش پیدا می کند ، آن را وارد مدار میکند ..کاهش در میزان سرعت یا عملکرد ترمز باعث کاهش فرکانس جریان موتور می گردد و کاهش فرکانس در سلف موجب تبدیل سیم پیچ ها به ژنراتور می شود ، در نتیجه ولتاژ بالا می رود و زمانی که این ولتاژ ازیک مقدار مشخص بالاتر می رود chopper ، مقاومت ترمز را فعال میسازد تا زمانی که ولتاژ به حد نرمال خود در شبکه برسد. این عمل تا زمانی ادامه می یابد که سرعت موتور با سرعت ورودی متناسب شود.
مقاومت ترمز معمولا در زمانهای کوتاه فعال است و باعث تبدیل انرژی الکتریکی به وجود آمده ناشی از ترمز، به حرارت می گردد . این عمل مقاومت به صورت متناوب انجام گرفته که می توان برای آن Duty cycle تعریف کرد (Tsp = Ta/(Tr+Taمیزان بار بستگی به ظرفیت مقاومت و طراحی آن دارد .
برخی از رنج های تولیدی:
۸۰ اهم ۱۰۰۰ وات
۶۰ اهم ۱۲۰۰ وات
۵۰ اهم ۱۲۰۰ وات
۳۰ اهم ۲۰۰۰ وات
۳۰ اهم ۲۴۰۰ وات
۴۰ اهم ۲۴۰۰ وات
۲۰ اهم ۳۶۰۰ وات
………………………………..
معمولا در درایوها از یک توان مشخص (که برای برندهای مختلف متفاوت است) به بالا، از ماژول ترمز استفاده کرد. ماژول ترمز واسط بین درایو و مقاومت ترمز می باشد.
Braking Torque(گشتاور ترمز) : مقاومت، مقدار گشتاور ترمز و در نتیجه مدت زمان توقف موتور را تعیین میکند . یکی از مسائلی که باید به آن توجه کرد این است که مقدار مقاومت انتخابی باید با درایو یا ماژول ترمز تطابق داشته باشد . مقدار پایین مقاومت ممکن است اثرات مخرب را برای درایو یا چاپر به همراه داشته باشد.
Duty Cycle(چرخه کار) : چرخه کار، توان مقاومت ترمز را تعیین می کند . این مقدار به وسیله تقسیم زمان ایستادن ترمز نسبت به زمان چرخه کل محاسبه می شود :
Duty Cycle = Tb/Tc *100
همچنین ، تعیین نوع کار از اهمیت بالایی برخوردار است ( یعنی باید بدانیم به هنگام توقف از مقاومت ترمز استفاده می کنیم و یا در زمان افزایش سرعت موتور نسبت به فرکانس خروجی درایو ((overhauling load cycle) )
Overhauling load cycle :در این حالت به یک مقاومت ترمز برای جلوگیری کردن از بالارفتن سرعت سنکرون در خروجی درایو احتیاج داریم .
در هنگام اتفاق افتادن این شرایط ، گشتاور ترمز ثابت باقی می ماند . بنابراین تقریبا دو برابر توانی که در هنگام حالت ایستادن موتور (Deceleration time) احتیاج داریم برای حالت Overhauling load cycle نیاز می باشد .
Deceleration duty cycle ( چرخه کار توقف موتور ) :
به یک مقاومت ترمز برای کاهش سرعت موتور و ایستادن آن احتیاج داریم . در هنگام عمل کردن مقاومت در هنگام ایستادن ، گشتاور ترمز همراه با سرعت موتور کاهش می یابد . بنابراین تقریبا نصف توانی که در حالت Overhauling load cycle احتیاج داریم برای این حالت نیاز می باشد .
بیشتر مقاومت ترمزهای داینامیکی از نیکل و کرومی که در رشته های آزبست ( پنبه نسوز) وجود دارد و یا از صفحات استیل می باشند که بسته به اهم و وات مورد نیاز به هم پیچانده شده اند . بصورت عادی هر یک از این رشته ها توانی بین 1000 تا 2500 وات را دارا می باشند .این مقاومت ها به دو صورت آزاد و محفظه دار می باشند . مقاومت هایی که دارای محفظه نمی باشند و در محیط باز قرار دارند رشته های آزبست آن ها در پایان یک صفحه ثابت شده اند . این نوع مقاومت ها بیشتر در داخل تابلو های برق استفاده می شود. اکثر مقاومت هایی که در یک چهارچوب قرار دارن در بیرون تابلو نصب می شوند. همچنین باید یک سیستم خنک کننده برای کاهش دما در هنگام عمل کردن ترمز و در نتیجه تولید گرما ، در نظر گرفته شود . روی درایو اتصالات مقاومت ترمز یا ماژول ترمز وجود دارد . سیمی که واسط بین درایو و ماژول ترمز است باید تحمل درجه حرارتی بالایی را داشته باشد . چون ممکن است درجه حرارت به 350 درجه سانتی گراد در هنگام ترمز گرفتن برسد . معمولا تمام مقاومت ترمزها (ماژول ترمز را شامل نمی شود) برای دمایی حدود 375 درجه سانتی گراد طراحی شده اند که بسته به نیاز مورد استفاده قرار می گیرد. ماژول ترمز استقامت حرارتی تا 760 درجه را دارا می باشد. چند نمونه از مقاومت ترمز موجود در بازار را در زیر میبینید :
مقاومت ترمز آلمینیومی
مقاومت ترمز
مقاومت ترمز محفظه دار
ماژول ترمز
…………………………..
مقاومت ترمز سیم پیچ:
محدوده توان :50w-2500w
محدوده ولتاژ:0.5kv-10kv
محدوده مقاومت:1R-1KR
قدرت دی الکتریک :AC2.5KV-20KV/1MIN 50HZ
کلاس حفاظتی :IP00
ضریب حرارتی : 400-80 ppm/c
درجه حرارت : 375 c
کلاس لرزشی :1G
مواد مورد استفاده در مقاومت :0cr25AL5//Ni80cr20
مزایا : کاربرد در ولتاژ بالا
معایب : تحمل کم در برابر لرزش
مورد استفاده در اینورترها توان پایین در زمان ژنراتور شدن موتور
مقاومت ترمز پوشش آلمینیومی :
محدوده توان : 60w~2000w
محدوده ولتاژ :0.5kv-2kv
محدوده مقاومت : 1R-1KR
قدرت دی الکتریک : AC2.5KV-20KV/1MIN 50HZ
کلاس حفاظتی: IP00
کلاس لرزشی : 1G
ضریب حرارتی : 400-80 ppm/c
مواد مورد استفاده در مقاومت : 0CR25AL5//NI80CR20
مزایا : کاربرد در ولتاژ بالا
معایت :تحمل کم در برابر لرزش
مورد استفاده در اینورترهای توان پایین در زمان ژنراتور شدن موتور در شرایط محیطی
مقاومت ترمز باکس :
محدوده توان : 0.5kw-10kw
محدوده ولتاژ:0.5kv-3kv
محدوده مقاومت : 1R-1KR
قدرت دی الکتریک : AC2.5KV-20KV/1MIN50HZ
کلاس حفاظتی :IP20-IP23
کلاس لرزشی :0.51G
درجه حرارت : 375 C
ضریب حرارتی:80-400PPM/C
مواد مورد استفاده در مقاومت : 0CR25AL5//NI80CR20
مزایا: کاربرد در ولتاژ بالا
معایب:تحمل کم در برابر لرزش
مورد استفاده در اینورترهای توان متوسط در زمان ژنراتور شدن موتورها
یونیت مقاومت ترمز:
محدوده توان : 11KW-200KW
محدوده ولتاژ :0.5KV-10KV
محدوده مقاومت : 0.5R-100R
قدرت دی الکتریک : AC2.5KV-30KV/1MIN 50HZ
کلاس حفاظتی : IP20-IP23
کلاس لرزشی:0.5G
درجه حرارت :375C
ضریب حرارتی:80-400PPM/C
موارد مورد استفاده در مقاومت :0CR25AL5/NI80CR20
مزایا: کاربرد در ولتاژ بالا
معایب : تحمل کم در برابر لرزش
مورد استفاده در اینورتر های توان پایین در زمان
مقاومت ترمز
مقاومتهای ترمز برای جذب انرژی الکتروموتور در زمانهایی که وارد مد ژنراتوری میشود استفاده میگردد.
با توجه به اینکه انرژی برگشتی ،موجب تغییر جهت میدان مغناطیسی موتور میباشد ، بنابراین در این حالت میدان مغناطیسی حاصله ،سبب ایستادن موتور میشود . از اینرو به مقاومتهایی که در این روش کاربرد دارند مقاومتهای ترمز گفته میشود.
همچنین این مقاومتها در DC Link درایو موتور نیز کاربرد دارد و با نصب بین لینک + و – همان عملکرد فوق را دارد.
مقاومت ترمز به صورت مستقیم به مبدل فرکانس متصل می شود و CHOPPER ترمز ، این مقاومت را فعال می سازد و زمانی که فرکانس خروجی مبدل به دلیل کنترل سیستم کاهش پیدا می کند ، آن را وارد مدار میکند ..کاهش در میزان سرعت یا عملکرد ترمز باعث کاهش فرکانس جریان موتور می گردد و کاهش فرکانس در سلف موجب تبدیل سیم پیچ ها به ژنراتور می شود ، در نتیجه ولتاژ بالا می رود و زمانی که این ولتاژ ازیک مقدار مشخص بالاتر می رود chopper ، مقاومت ترمز را فعال میسازد تا زمانی که ولتاژ به حد نرمال خود ...