Search

يكشنبه 4 آذر 1403

منو

محصولات فرهنگی



لينك سايت اين كالا



قيمت:   ۷,۵۰۰ تومان

محصولات فرهنگی » محصولات فرهنگی

کتاب اتومکانیک سطح 2

فهرست مطالب

 

عنوان                                                                                                                    صفحه

 

اصول ایمنی و بهداشت در محیط کار و کارگاه16

 

فصل اول: ابزار شناسی

1-  اره کاری20

1-1-  اره کاری چیست؟20

2-1-  ارة آهن‏بر20

3-1-  اجزای اره20

      1-3-1-  کمان اره 20

      2-3-1-  تیغه اره20

      1-2-3-1- فرم دندانه‏های تیغه اره21

      2-2-3-1- انواع تیغه اره21

4-1- اصول اره‏کاری روی فلز21

2- سوهانکاری22 

1-2- انواع آج سوهان22

2-2- شناسایی و انتخاب سوهان23

     1-2-2- انواع سوهان از لحاظ شکل و موارد استفاده آنها23

3-2- اصول سوهانکاری24

3- سوراخکاری 24 

1-3- تعریف مته24

2-3- خزینه کاری25

4- قلاویزکاری26 

1-4- قلاویز27

     1-1-4-  قلاویز شماره 1( پیشرو)27

     2-1-4-  قلاویز شماره 2 ( میانرو)27

     3-1-4-  قلاویز شماره 3 ( تکمیلی)27

2-4-  انواع قلاویز27

     1-2-4-  قلاویز میلی متری27

     2-2-4-  قلاویز اینچی27

3-4- گام قلاویز27

4-4- دستۀ قلاویز ( قلاويزگردان)28

5-4- انتخاب مته برای قلاویز کاری28

6-4- نکاتی که در هنگام قلاویز کاری باید رعایت شود28

5- حدیده کاری29 

1-5-  جنس حدیده29

2-5-  انواع حدیده29

     1-2-5- حدیده های یک پارچه29

      2-2-5- حدیده های چندپارچه29

6- ابزار دقیق 30 

1-6- واحدهای اندازه گیری طول در سیستم متریک30

2-6- واحدهای اندازه گیری طول در سیستم اينچي30

3-6-تبدیل واحدهای اینچی و متریک به یکدیگر30

4-6-انواع ابزار دقیق31

1-4-6- کولیس31

1-1-4-6-کولیس ورنیه دار31

2-1-4-6-دقت کولیس ورنیه دار32

3-1-4-6-روش خواندن کولیس34

2-4-6-میکرومتر35

1-2-4-6-خواندن میکرومتر36

3-4-6-ساعت اندازه گیری37

4-4-6-فشار سنج39

5-4-6-تورک متر39

6-4-6-آچار فیلر40

7-4-6- پرگار40

8-4-6-زاویه سنج41

9-4-6-سنبه نشان و سوزن خط‏کش41

7- آچارها42 

8-اتصالات43 

 

فصل دوم: مولد قدرت

1- آشنایی مقدماتی با چند اصطلاح و قطعه در موتور 45 

2- آشنایی با انواع موتور48 

1-2- برون سوز ( احتراق خارجي )48

2-2- درون سوز ( احتراق داخلي )48

1-2-2- انواع موتور درون سوز از نظر کارکرد48

1-1-2-2-  چهار زمانه48

2-1-2-2-  دو زمانه50

3-1-2-2-  دورانی ( وانكل يا روتوري )51

2-2-2-  انواع موتور درون سوز از نظر شکل ظاهری52

1-2-2-2-  رفت و برگشتی52

2-2-2-2-  ردیفی ( ايستاده يا عمودي )52

3-2-2-2-  خوابیده ( متقابل )52

4-2-2-2-  خورجینی ( Vشكل )53

5-2-2-2-  رادیال (ستاره ای يا شعاعي) 53

3-2-2-  انواع موتور درون سوز از نظر نوع مصرف سوخت54

1-3-2-2-  گازوئیل سوز (دیزل) 54

4-2-2-  انواع موتور درون سوز از نظر محل قرارگیری سوپاپ ها54

3- آشنایی با اجزای موتور احتراقی و مکانیزم کاری آن‏ها56 

1-3- بدنۀ موتور ( بلوكة سيلندر )56

2-3- سیلندر56

1-2-3- انواع بوش سیلندر56

3-3- پیستون57

1-3-3- خصوصیات یک پیستون خوب57

2-3-3- انواع تاج پیستون57

3-3-3- انواع پیستون59

4-3-3- منطقۀ پر فشار پیستون60

4-3- رینگ61

1-4-3- رینگ‏های تراکمی61

2-4-3- رینگ‏های روغنی61

3-4-3-جازدن رینگ‏ها62

5-3- شاتون63

6-3- گژن‏پین ( انگشتي پيستون )63

7-3- میل‏لنگ 64

8-3- یاتاقان64

1-8-3- انواع یاتاقان65

2-8-3- بغل یاتاقانی65

9-3- فلایویل ( چرخ لنگر )66

10-3- زنجیر موتور66

11-3- دستۀموتور66

12-3- سرسیلندر67

            1-12-3- باز و بست سرسیلندر67

13-3- واشر سرسیلندر68

14-3- سوپاپ68

1-14-3- طرز تشخیص سوپاپ دود از گاز69

2-14-3- سوپاپ چرخشی70

3-14-3-سوپاپ سدیمی70

15-3- میل سوپاپ ( ميل بادامك )70

1-15-3- نسبت حرکت میل سوپاپ در موتور چهار زمانه71

16-3- فنر سوپاپ71

17-3- اسبک ( انگشتي سوپاپ ) و میل اسبک71

18-3- تایپیت 71

      19-3- مکانیزم کار سوپاپ‏ها72

      20-3- اصلاح زمان کار سوپاپ‏ها73

            1-20-3- زمان قیچی کردن سوپاپ‏ها73

      2-20-3- دلایل اصلاح زمان کار سوپاپ‏ها ( تايمينگ )73

      21-3-  ترتیب احتراق74

      22-3- نسبت تراکم75

4- باز کردن، بررسی و عیب یابی اجزای مولد قدرت76 

1-4- عیوب سرسیلندر77

1-1-4- تاب برداشتن سرسیلندر77

2-1-4-  ترک خوردن سرسیلندر77

3-1-4- کربن گرفتن سرسیلندر77

2-4- عیوب اسبک‏ها78

3-4- معایب گیت سوپاپ78

4-4- معایب سوپاپ‏ها79

1-4-4-آب‏بندی سوپاپ79

5-4- معایب فنر سوپاپ80

6-4- معایب واشر سرسیلندر80

7-4- معایب بلوکه80

8-4- معایب سیلندر80

9-4- معایب دیگر سیلندر81

10-4- معایب رینگ82

1-10-4- تست سالم بودن رینگ82

11-4- معایب میل بادامک82

12-4- معایب میل لنگ و یاتاقان83

13-4- معایب شاتون85

14-4- معایب فلایویل85

15-4- عیب یابی از روی صدای موتور85

5- جمع آوری و تنظیمات نهایی موتور86 

      1-5- انتخاب یاتاقان86

      2-5- بستن میل‏لنگ86

      3-5-تنظیم رینگهای روی پیستون86

      4-5- بستن شاتون و پیستون87

5-5- نصب میل سوپاپ88

      6-5- جمع نمودن سوپاپ‏ها88

      7-5- نصب واشرسرسیلندر و بستن سیلندر88

      8-5- نصب اسبک و میل‏اسبک و میل سوپاپ89

      9-5- تایم گیری موتور89

            1-9-5-تايم موتور به کمک علائم موجود در آن89

            2-9-5- تایم موتور بدون علامت91

            3-9-5- تايم اويل پمپ و دلكو92

     10-5- فيلرگيري93

            1-10-5- حالت قيچي سوپاپ‏ها93

            2-10-5- معایب شل و سفت بودن فیلر93

 

 

 

فصل سوم: روغنکاری

1- روغن موتور94 

2- انواع روغن موتور94 

1-2- طبقه بندی انجمن مهندسین خودرو ( SAE )95

2-2- طبقه بندی موسسه نفت آمریکا ( API )96

3-2- روغن به صرفه ( اصلاح شده )96

3- اجزای سیستم روغنکاری96 

1-3- سینی کارتر96

2-3- پمپ روغن97

3-3- فیلتر روغن99

4-3-گیج روغن100

4- انواع سیتم روغن‏کاری در موتور100 

1-4-روش پرتابی100

2-4-روش کارتر خشک100

3-4-روش کارتر تر101

     1-3-4- سیستم روغنکاری سری101

     2-3-4- سیستم روغنکاری فرعی103

     3-3-4- سیستم روغنکاری موازی103

5- روش‏های تهویۀ کارتر و دلایل آن104 

6- معایب سیستم روغنکاری105 

1-6- علت بالا رفتن فشار روغن105

2-6- تعریف روغن سوزی و علائم آن105

3-6-روغن ریزی106

4-6- علت روغن زدن سر شمع‏ها106

5-6- خصوصیات یک روغن خوب 106

6-6- علت لجنی شدن روغن موتور106

  

فصل چهارم: خنک کاری موتور

1- خنک کاری موتور107 

1-1- سیستم خنک کاری با جریان هوا يا هوا خنك107

2-1- سیستم خنک کاری با آب108

2- اجزای سیستم خنک کاری108 

1-2- مایع خنک کاری108

2-2- پمپ آب109

3-2- رادیاتور110

1-3-2- در رادیاتور111

2-3-2-شیر تخلیه212

4-2- ترموستات212

5-2-پروانۀ خنک کن113

6-2-شمع آب113

7-2-هواگیری سیستم خنک‏کاری113

3- انواع سیستم خنک‏کاری با آب114

1-3- سیستم خنک کاری معمولی114

2-3- سیستم خنک کاری مدار بسته114

4- معایب سیستم خنک کاری116 

1-4- عیوب واتر پمپ116

2-4- علل جوش آوردن و گرم کردن موتور116

 

فصل پنجم: برق و سیستم جرقه خودرو

1- مقدمات الکتریسیته117 

1-1- شدت جریان117

2-1- ولتاژ يا اختلاف پتانسيل الكتريكي117

3-1- مقاومت117

4-1- قانون اهم117

5-1- انرژی الکتریکی 118

6-1- فیوز و محاسبۀ مقدار فیوز118

7-1- مقاومت سیم118

2- انواع مدارات الکتریکی119 

1-2- مدارهاي موازی119

2-2- مدارهاي سری119

3- وسایل اندازه گیری119 

1-3- آمپرمتر119

2-3- ولت‏متر120

3-3- اهم‏متر120

4-3- تست لامپ120

5-3- مولتی‏متر120

4- انواع جریان برق121 

5- باطری121 

1-5- ساخنمان باطری121

1-1-5- بخش ظاهری121

      2-1-5- طرز تشخیص قطب‏های باطری122

      3-1-5- درپوش باطری122

      4-1-5- جعبۀ باطری122

2-5- بخش داخلی122

     1-2-5- صفحۀ مثبت122

     2-2-5- صفحۀ منفی123

     3-2-5- صفحۀ عایق123

     4-2-5- الکترولیت123

3-5- مشخصات روی باطری124

4-5- ارتباط بین صفحات124

5-5- ظرفیت باطری124

     1-5-5- عوامل مؤثر در ظرفیت باطری124

6-5- شارژ و دشارژ باطری125

     1-6-5- طریقۀ شارژ باطری 125

7-5- طریقۀ اتصال باطری‏ها126

8-5- هیدرومتر126

9-5- سولفاته کردن قطب‏های باطری127

10-5- طریقۀ باز و بسته کردن باطری127

6- سیستم جرقه 128 

1-6- سویچ128

     1-1-6- تشخیص خرابی سویج129

2-6- کویل129

     1-2-6- ساختمان ظاهری کویل129

     2-2-6- ساختمان داخلی کویل130

     3-2-6- طرز ایجاد ولتاژ بالا131

     4-2-6- عیب‏یابی کویل131

3-6- دلکو و وظایف آن132

     1-3-6- چکش برق132

     2-3-6- درب دلکو133

     3-3-6- پلاتین133

     1-3-3-6- زاویه داول134

     4-3-6- خازن دلکو135

     1-4-3-6- وظایف خازن دلکو135

     5-3-6- میل دلکو135

     6-3-6- آدوانس136

     1-6-3-6- آدوانس استاتیکی136

     2-6-3-6- آدوانس مکشی ( خلائي )138

     3-6-3-6- آدوانس وزنه‏ای139

4-6- شمع139

1-4-6- شمع گرم ( پايه بلند )139

2-4-6- شمع سرد ( پايه كوتاه )139

5-6- وایرها140

 

فصل ششم: سيستم سوخت‌رسانی

1- سوخت رسانی موتور142 

2- سوخت رسانی کاربراتوری142 

3- اجزای سیستم سوخت رسانی کاربراتوری143 

1-3- باک ( محزن بنزين )143

2-3- پمپ بنزین144

  1-2-3- پمپ بنزین مکانیکی144

     2-2-3- پمپ بنزین الکتریکی ( برقي )146

3-3- صافی و فیلتر بنزین148

4-3- کاربراتور149

     1-4-3- انواع کاربراتور149

     2-4-3- مدارهاي کاربراتور ونتوری ثابت151

     1-2-4-3- مدار شناور 151

     2-2-4-3- مدار دور آرام152

     3-2-4-3- مدار انتقالی ( تغيير دور )154

     4-2-4-3- مدار دور متوسط154

     5-2-4-3- مدار دور زیاد ( سرعت )155

     6-2-4-3- مدار قدرت155

     7-2-4-3- مدار شتاب156

     8-2-4-3- مدار ساسات ( مدار راه انداز )156

     3-4-3- کاربراتور ونتوری متغیر 158

     1-3-4-3- پیستون یا پلنجر158

     2-3-4-3- دیافراگم158

     3-3-4-3- دمپر158

     4-3-4-3- ژیگلورها158

     5-3-4-3- سوزن ژیگلور158

     6-3-4-3- شیر ساسات158

     7-3-4-3- اساس کار کاربراتور ونتوری متغیر159

5-3- منیفولد161

     1-5-3- منیفولد ورودی161

     2-5-3- منیفولد خروجی161

6-3- صافی هوا161

4- معایب سیستم سوخت رسانی کاربراتوری162 

1-4- عیوب پمپ بنزین مکانیکی شيطانكي162

2-4- دلایل کار نکردن پمپ بنزین برقی162

3-4- علائم گرفتگی و خرابی ژیگلورها162

4-4- فلوت کردن کاربراتور163

5-4- علل مصرف زیاد سوخت 163

6-4- علل دود سیاه در اگزوز خودرو163

7-4- علل شتاب نگرفتن خودرو163

5- سیستم سوخت رسانی انژکتوری164 

6- بخش‏های اصلی سیستم سوخت رسانی انژکتوری165 

1-6- حسگرها ( سنسورها )165

2-6- واحد کنترل الکترونیکی ( مغز خودرو يا ECU)165

3-6- عملگرها165

7- دسته بندی کلی اجزای سیستم‏های انژکتوری165 

1-7- اجزای مسیر تأمین سوخت سیستم انژکتوری 165

     1-1-7- باک ( مخزن بنزين )165

     2-1-7- پمپ بنزین165

     3-1-7- فیلتر یا صافی‏های سوخت166

     4-1-7- ریل سوخت166

     5-1-7- رگلاتور فشار سوخت167

     6-1-7- انژکتور167

     7-1-7- موتور پله‏ای يا استپ موتور ( استپر )168

     8-1-7- کنیستر و شیر برقی کنیستر169

     9-1-7-  مبدل کاتالیکی ( كاتاليك كانورتور )169

    10-1-7- کویل دوبل169

2-7- اجزای کنترل کنندة مسیر تأمین سوخت سیستم انژکتوری170

     1-2-7- سنسور دمای مایع خنک کنندۀ موتور يا WTS170

     2-2-7- سنسور فشار هوای ورودی170

     3-2-7- سنسور دمای هوای ورودی يا MAT171

     4-2-7- سنسور موقعیت دریچۀ گاز ( پتانسيومتر دريچة گاز ) يا TPS171

     5-2-7- سنسور اکسیژن يا لامبدا171

     6-2-7- سنسور دور موتور ( سنسور موقعيت ميل لنگ ) يا TDC171

     7-2-7- سنسور سرعت خودرو172

     8-2-7- سنسور ضربه يا ناك سنسور172

     9-2-7- سنسور موقعیت میل‏سوپاپ173

     10-2-7- سویچ اینرسی ( ثقلي )173

     11-2-7- رلۀ دوبل173

3-7- واحد کنترل الکترونیکی موتور ( ECU )174

8- انواع سیستم‏های انژکتوری از نظر نوع پاشش175 

1-8- سیستم پاشش دیزل (GDI)175

2-8- سیستم انژکتوری با پاشش تک نقطه‏ای ( SPFI)175

3-8- سیستم انژکتوری با پاشش چند نقطه‏ای ( MPFI)175

    1-3-8- سیستم انژکتوری با پاشش چند نقطه‏ای نیمه ترتیبی176

    2-3-8- سیستم انژکتوری با پاشش چند نقطه‏ای ترتیبی176

 

فصل هفتم: سيستم انتقال قدرت

1- کلاچ و وظایف آن177 

      1-1- انواع کلاچ178

2-1- کلاچ‏های یک صفحه‏ای با فنر دیافراگمی ( خورشيدي )179

3-1-کلاچ یک‏صفحه‏ای با فنر مارپیچی179

4-1-- اجزای صفحۀ کلاچ یک صفحه‏ای180

5-1- ارتباط بین پدال کلاچ و کلاچ180

6-1- طرز کار کلاچ اصطکاکی تک صفحه‏ای خورشیدی182

2- جعبه دنده (گیربکس) 183 

1-2- انواع گیربکس183

2-2- اجزای گیربکس و ارتباط بین آنها184

     1-2-2- پوستۀ گیربکس184

     2-2-2- شفت گیربکس184

     3-2-2- دنده‏های گیربکس185

     1-3-2-2-دنده‏های محرک185

     2-3-2-2- دنده‏های محترک185

     4-2-2- مجموعۀ کشویی و تودلی188

     5-2-2- خارموشکی و فنر النگویی188

     6-2-2- دندۀ برنجی188

     7-2-2- ماهک و میل‏ماهک189

3-2- مجموعۀ سنکرونایزر191

4-2- تقسیم بندی کلی گیربکس‏ها191

5-2- نسبت دور193

6-2- جعبه دنده‏های کمکی196

     1-6-2- انواع جعبه دنده‏های کمکی196

3- میل‏گاردان198 

1-3- کشویی میل‏گاردان198

2-3- چهار شاخۀ میل‏گاردان198

4- دیفرانسیل199 

1-4- ساختمان دیفرانسیل199

2-4- وظایف اجزای دیفرانسیل201

3-4- انواع دیفرانسیل202

4-4- تنظیم دیفرانسیل204

5- معایب سیستم انتقال نیرو207 

1-5- علت لرزش و دل زدن کلاچ207

2-5- علل بکسواد کلاچ207

3-5- علل سوختن صفحه کلاچ207

4-5- عیوب دیسک کلاچ208

5-5- علامت خرابی بلبرینگ کلاچ208

6-5- اگر دنده‏ها همراه با سر و صدا تعویض شود ایراد چیست؟208

7-5- علت برنگشتن پدال کلاچ پس از عمل کلاچ208

8-5- علت لرزش خودرو پس از رها نمودن کلاچ208

9-5- علت صدای غیر معمول در هنگام تعویض دنده209

10-5- علت گیر کردن دنده در موقع تعویض دنده209

11-5- علت جا نرفتن دنده‏ها209

12-5- علت بیرون زدن دنده‏ها209

13-5- علت صدای زوزه در گیربکس209

14-5- عیوب میل‏گاردان210

15-5- علایم خرابی چهارشاخۀ میل‏گاردان210

16-5- علل بریدن یا شکستن پولوس 210

17-5- علت شنیدن صدای زوزه از دیفرانسیل210

18-5- طرز تشخیص فاصلۀ بین پینیون و کرانویل210

19-5- علت داغ شدن دیفرانسیل 210

20-5- علت شنیدن صدا از دیفرانسیل به هنگام دور زدن211

21-5- تاب و دو پهنی کرانویل211

6- گیربکس اتوماتیک212 

1-6- تورک کانورتر یا مبدل گشتاور212

     1-1-6- اجزای تشکیل دهندۀ مبدل گشتاور212

     2-1-6- طریقۀ به حرکت درآمدن شفت ورودی گیربکس213

2-6- آشنایی با کارکرد گیربکس اتوماتیک215

3-6- اجزای تشکیل دهندۀ گیربکس اتوماتیک216

     1-3-6- مجموعۀ دنده‏های سیاره‏ای  216

4-6- مکانیزم کاری گیربکس اتوماتیک218

5-6- سایر اجزای تشکیل دهندۀ گیربکس اتوماتیک 218

     1-5-6- پمپ روغن 218

     2-5-6- مسیرهای عبور روغن219

     3-5-6- سوپاپ‏های کنترل هیدرولیکی 219

     4-5-6- باندهای ترمز220

     5-5-6- صفحات کلاچ220

     6-5-6- صفحات ترمز221

 

فصل هشتم: سیستم ترمز

1- ترمزهای هیدرولیکی222 

2- انواع ترمزهای هیدرولیکی222 

1-2- ترمز کاسه ای222

2-2- ترمز دیسکی223

3- اساس کار ترمزهای هیدرولیکی224 

4- اجزای سیستم ترمزهای هیدرولیکی225 

1-4- پدال ترمز225

2-4- پمپ اصلی ترمز226

      1-2-4- اجزای پمپ اصلی ترمز و وظایف آن226

      1-1-2-4- میلۀ فشاری226

      2-1-2-4- پیستون226

      3-1-2-4- فنر برگردانندۀ پیستون ( فنر برگشت )227

      4-1-2-4- لاستیکهای تشتکی (مانشت)227

      5-1-2-4- سوپاپ کنترل فشار227

      6-1-2-4- مجراهای ارتباطی بین سیلندر و مخزن روغن ترمز227

      7-1-2-4- لاستیک آب‏بندی عقب پیستون ( تشتكي اوليه )227

      2-2-4- انواع پمپ ترمز228

     1-2-2-4- پمپ ترمز ساده228

     2-2-2-4- پمپ ترمز دوبل229

3-4- اساس کار ترمز کاسه‏ای230

     1-3-4- انواع ترمز کاسه‏ای با توجه به نوع کفش‏بندی231

     1-1-3-4- کفش بندی ساده232

     2-1-3-4- کفش بندی دوتایی یک طرفه و دو طرفه ( دوبلكس و دوبلكس دوبل )232

     3-1-3-4- کفش بندی سروو232

     2-3-4- جنس لنت ترمز233

     3-3-4- جنس کاسۀ چرخ233

4-4- ترمز دیسکی234

     1-4-4- اجزای ترمز دیسکی234

     2-4-4- انواع ترمزهای دیسکی234

     3-4-4- مزایای ترمز دیسکی234

     4-4-4- معایب ترمز دیسکی235

5-4- بوستر ترمز235

     1-5-4- بوستر ترمز قدیمی ( بوستر تر )235

     1-1-5-4- عملکرد بوستر ترمز قدیمی236

     2-5-4- بوستر مدل جدید یا بوستر خشک ( قبل از پمپ ترمز )237

     1-2-5-4- عملکرد بوستر مدل جدید238

5- هواگیری ترمز239 

6- معایب سیستم ترمز239 

7- سیستم ترمز ضد قفل(ABS) 240 

1-7- عملکرد ترمزهای ضد قفل240

     1-1-7- حسگرهای سرعت240

     2-1-7- شیرهای برقی و بلوکۀ هیدرولیک241

     3-1-7- پمپ241

     4-1-7- کنترل کننده241

2-7- عملکرد ترمز ضد قفل241

3-7- انواع ترمزهای ضدقفل243

    1-3-7- تقسیم بندی انواع ترمز ضدقفل بر اساس تعداد کانالها و تعداد حسگرهای سرعت243

    1-1-3-7- ترمز ضد قفل با چهار کانال و چهار حسگر سرعت243

    2-1-3-7- سه کانال و سه حسگر243

    3-1-3-7- یک کانال و یک حسگر243

    2-3-7- تقسیم بندی انواع ترمز ضد قفل بر اساس نوع عملکرد آنها244

 

 

فصل نهم: جلو بندی و جعبه فرمان

1- سیستم تعلیق245 

2- انواع سیستم تعلیق245 

1-2- سیستم تعلیق صلب یا یکپارچه245

     1-1-2- مزایای سیستم تعلیق یکپارچه246

     2-1-2- معایب سیستم تعلیق یکپارچه246

2-2- سیستم تعلیق مستقل 247

     1-2-2- مزایای سیستم تعلیق مستقل248

     2-2-2- معایب سیستم تعلیق مستقل248

3- اجزای تشکیل دهندۀ سیستم تعلیق248 

1-3- مجموعة فنرهای شمشی248

     1-1-3- مزایای فنر شمشی249

     2-1-3- معایب فنر شمشی249

     3-1-3- اجزای تشکیل دهندۀ مجموعۀ فنر شمشی250

     1-3-1-3- شاه فنر251

     2-3-1-3- سنتر بولت يا پيچ مركزي اتصال دهندة لايه هاي فنر شمشي251

     3-3-1-3- بستهای مجموعۀ فنر شمشی251

     4-3-1-3- لاستیک بین بست و مجموعۀ فنر شمشی251

     5-3-1-3- بوش لاستیکی-فلزی محل اتصال قسمت جلوی فنر شمشی به بدنۀ خودرو251

     6-3-1-3- گوشواره252

     7-3-1-3- پیچ‏های کرپی252

     8-3-1-3- محدود کنندۀ مقدار حرکت پوستۀ دیفرانسیل ( ضربه گير )252

2-3- کمک فنر یا ارتعاش گیر252

     1-2-3- طرز کار کمک فنر253

     2-2-3- آزمایش کمک فنر253

3-3- فنر مارپیچی254

     1-3-3- مزایای فنر مارپیچی254

     2-3-3- معایب فنر مارپیچی255

     3-3-3- اجزای تشکیل دهندۀ مجموعۀ فنر مارپیچی255

     1-3-3-3- بشقابک فنر255

     2-3-3-3- تکیه گاه فنر و کمک فنر255

     3-3-3-3- درپوش لاستیکی انتهای دستۀ پیستون کمک فنر255

     4-3-3-3- گردگیر256

4-3- طبق256

5-3- میلۀ تعادل256

6-3- لاستیک ضربه گیر میلۀ تعادل256

7-3- سیبک زیرکمک فنر257

8-3- میلۀ ضد غلطش257

9-3- رام258

4- سیستم فرمان خودرو259 

1-4- فلکۀ فرمان و انواع آن259

2-4- جعبه فرمان259

     1-2-4- انواع جعبه فرمان‏259

     1-1-2-4- جعبه فرمان کشویی (شانه‏ای) 260

     2-1-2-4- جعبه فرمان‏ حلزونی(تاج خروسی) 260

     3-1-2-4- جعبه فرمان‏ ساچمه‏ای260

     4-1-2-4- جعبه فرمان‏ انگشتی261

     5-1-2-4- جعبه فرمان حلزونی (غلطکی) 262

     6-1-2-4-  جعبه فرمان‏ پرقدرت (هیدرولیک) 262

3-4- اهرم بندی فرمان263

     1-3-4- زاویۀ کمبر263

     2-3-4- زاویۀ کستر264

     3-3-4- زاویۀ کینگ پین264

     4-3-4- زاویۀ کلی264

     5-3-4- زاویۀ تواین یا تواوت265

4-4- اصل آکرومان و نحوۀ استفاۀ آن در خودروها265

5-4- نصب فلکۀ فرمان266

6-4- بررسی اجزای اهرم بندی فرمان266

ضمیمه: بازدید دوره‏ای خودرو267 

 

 

آزمون‏های پایان دوره با پاسخ

آزمون پایان دوره (1)269

آزمون پایان دوره (2)277

آزمون پایان دوره (3)285

آزمون پایان دوره (4)294

آزمون پایان دوره (5)303

آزمون پایان دوره (6)312

آزمون پایان دوره (7)321

آزمون پایان دوره (8)330

آزمون پایان دوره (9)339

آزمون پایان دوره (10)347

خودآزمایی355

 

 

 

 


 

 

پيش‌گفتار

 

رشد و توسعۀ صنعت خودرو در سالیان اخیر بر کسی پوشیده نیست و کشور ما شاهد تحولات چشمگیری در این زمینه بوده است. برای توسعه و ارتقای تعمیرات خودرو در کشور نیاز به دانش و تجربه می‏باشد تا رضایت نیازمندان به خدمات خودرو به بهترین نحو برآورده گردد.

کمبود کتابی ساده و خلاصه برای فراگیران و علاقه مندان به رشتۀ اتومکانیک، انگیزۀ اینجانب برای تدوین کتابی جدید و منطبق با نیازهای امروز گردید.

کتابی که پیش رو دارید مرجعی کامل و معتبر در زمینۀ اتومکانیک می‏باشد که مطالب آن به زبان ساده، روان، خلاصه و مفید بیان شده است. علاوه بر این جهت آمادگی فراگیرانی که قصد شرکت در آزمون پایان دوره را دارند، تعداد زیادی از سؤالات چهار گزینه‏ای آزمون‏های قبلی سازمان آموزش فنی و حرفه‏ای را به همراه پاسخ به کتاب اضافه نموده‏ایم.

قطعاً هیچ اثری خالی از اشکال نخواهد بود مگر با دریافت و اعمال نقطه نظرات، انتقادات و پیشنهادات شما مخاطبین عزیز. لطفا با ارایۀ نظرات خود به آدرس ایمیل javadravanbakhsh@gmail.com  ما را در این امر یاری فرمایید.

در پایان، این کتاب را به پدر و مادر عزیزم هدیه می‏نمایم و از شما دوست عزیز که وقت خود را جهت خواندن این کتاب به من هدیه می‏کنید، سپاسگزارم و امیدوارم که این کتاب پاسخگوی تمام نیازهای علمی شما در زمینۀ اتومکانیک باشد.

 

 

                                                                    جواد روان‏بخش

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

اصول ایمنی و بهداشت در محیط کار و کارگاه

 

 

 

 

مقدمه

     رعایت اصول و نکات ایمنی و بهداشتی در کارگاه باعث جلوگیری یا به حداقل رساندن صدمات جانی و مالی به افراد و پرسنل می‏شود. تمام افراد یک کارگاه یا محیط کار باید اصول ایمنی را رعایت کنند تا بتوانند همواره با تندرستی و سلامت کامل به کار خود ادامه دهند.

 

جهت رعایت اصول ایمنی و بهداشت در کارگاه، موارد زیر را به خاطر بسپارید:

 

  • در محیط کار با دقت راه بروید و از دویدن خود‏داری کنید.
  • بدون اجازه با ابزار برقی و ماشین‏آلات کارگاه کار نکنید.
  • از وسایل و لوازم برقی معیوب و غیر استاندارد استفاده نکنید.
  • در هنگام کار حتما از عینک و کفش مخصوص و حتی الامکان از دستکش استفاده کنید.
  • کف کارگاه را تمیز نگه دارید و در صورت ریختن روغن و هر چیز دیگری، قبل از به وجود آمدن حادثه آن را تمیز کنید.
  • کارگاه همیشه باید مرتب باشد و تمام وسایل در سر جای خود قرار گیرند.
  • در هنگام کار، وسایل و ابزار کار را با نظم و به ترتیب اولویت بر روی میز کار بچینید.
  • از ابزار مناسب استفاده کنید و پس از پایان کار ابزار را تمیز نموده و در جای خودش قرار دهید.
  • همواره به علایم و هشدارهای نصب شده بر روی دستگاه‏ها و .... دقت کنید.
  • برای خاموش نمودن آتش حاصل از بنزین، حتما از ماسه و کف مخصوص استفاده کنید و توجه داشته باشید که آب باعث مشتعل شدن بنزین می‏شود.
  • برای خاموش نمودن آتش حاصل از اتصالات برقی، از پودر مخصوص استفاده کنید و توجه داشته باشید که استفاده از آب باعث اتصال بیش‏تر برق و خطرات جانی حاصل از آن می‏شود.
  • از تماس مستقیم ضدیخ با چشم و پوست خود بپرهیزید و در صورت تماس، محل را با آب فراوان بشویید.
  • در صورت  تماس روغن ترمز با چشم، آن را با آب فراوان شسته و سریعا به پزشک مراجعه کنید.
  • روغن فرمان هیدرولیک بسیار سمی است در استفاده از آن دقت لازم را داشته باشید.
  • اسید باطری بسیار خورنده و سمی است در صورت ریختن آن بر روی لباس، لباس را در آورده و پوست ناحیه تماس را خوب بشویید.
  • در صورت تماس اسید باطری با چشم، آن را به مدت 15 دقیقه با آب تمیز شسته و سپس بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.
  • حین کار بر روی باطری و موتور خودرو دست‏بند، انگشتر، ساعت و ... را از دست خود خارج کنید و هرگز نگذارید تا ابزار فلزی با قطب‏های باطری برخورد کنند.
  • باطری مشکوک به یخ‏زدگی را شارژ نکنید.
  • در هنگام شارژ باطری مواد جرقه‏زا را از باطری دور نگه دارید زیرا گاز متصاعد شده از باطری در هنگام شارژ قابل اشتعال است.
  • هیچگاه زیر خودروی روی جک کار نکنید و حتما از پایه‏های ثابت کننده (خرک) استفاده کنید.
  • در صورت بستن سوئیچ، فرمان خودرو قفل و در صورت خاموش نمودن خودرو، ترمز ضعیف می‏شود. این دو مورد را در جابه‏جایی خودرو در حالت خاموش همواره به یاد داشته باشید.
  • در هنگام بروز جراحت زیاد بلافاصله با اورژانس تماس بگیرید و در صورت نیاز امداد و کمک‏های اولیه را انجام دهید.

 

 

 

 

 





کتاب اتومکانیک سطح 2
اتومکانیک سطح 2 (ویرایش دوم)
محصولات فرهنگی

۷,۵۰۰ تومان
1
(1 تا 1 از 1)

راه اندازي فروشگاه در Eforosh رايگان است