کتاب گرافیک
کتاب گرافیک » کتاب گرافیک
کتاب رنگ اطلس چاپ افست CMYK
کاتالوگ رنگ اطلس چاپ افست برای طراحان گرافیک لیتوگراف ها و ناظران چاپی
فروش اینترنتی و ارسال به محل شما با پست در سر تا سر دنیا
این کتاب ایرانی است و مشابه خارجی آن کاتلوگ پنتون آمریکایی است که معادل
120.000 تومان قیمت دارد.فروشگاه شبکه گرافیک ایران نمایندگی پخش آن را به عهده دارد
و با قیمت پشت جلد + کتابچه راهنمایی پنتون تولید IGDN آن را به طراحان گرافیک ایرانی ارایه
میدهد.
برای سفارش و ارسال با پست خرید اینترنتی کتاب رنگ
02188525944 ویا درخواست را اس ام اس کنید
www.graphiciran.net ۰۹۳۲۹۰۰۱۴۵۱
نکاتی در مورد انتخاب رنگ از طريق كتابهاي راهنمای رنگ
اگر سفارش دهنده بعد از دریافت کارهای چاپی اش، به شما زنگ زد كه :« ...آخه اين چه رنگیه! اين چه جور قرمزیه یا اين چه جور سبزيه! ...» و بعد هم گفت:« ... اينهایی كه چاپ كردي مال خودت... يك ریال هم بهت نميدم... ميدم كارها رو بيارن بريزن توي جوب دم دفتر كارت!» ... جوش نياوريد، تقصير خودتان است زیرا حتما شما هم جزو آن دسته از افراد هستید که می نشينند پاي كامپيوتر و طراحي مي كنند و رنگها را انتخاب مي كنند و بعد سفارش دهنده را دعوت مي كننند پاي دستگاه كه طرح را روي مانيتور ببيند و بعد از اين كه نظرات او را هم به طور مستقيم روي تصوير موجود در مانيتور اجرا كردند، تأييدي از او ميگيرند و كار را براي چاپ وارد مراحل بعدي مي كنند و نهایتا"به دست وی می رسانند. اما این اشتباه بزرگی است.!
هميشه براي هر كاري بايد نمونه اي از نوع همان كار ايجاد كرد. اگر نمونة كار چاپي به طرف مي دهيد بايد يك نمونة چاپ شده ( پرينت) به او بدهيد، مشتری نبايد تصوير را روي مانيتور ببيند و تایید کند. تصوير روي مانيتور يك چيز درخشان مثل اسلايد است كه از پشت نور مي خورد و همه چيز در آن مي درخشد و به خوبي ديده مي شود. اما چاپ چيز ديگري است. حیطه رنگ محدودتري دارد و رنگ هايش هرگز مثل مانيتور نمي درخشد. بنابراین بهتر است از كتاب هاي رنگ و نمونه هاي رنگ چاپي استفاده كنيد.
ولی اول ببينيم "نمونه رنگ" چيست؟
نمونه رنگ معمولاً جدولي است بسيار منظم و مرتب كه در آن درصدهاي مختلف از چهار رنگ اصلي چاپ به شكل و ترتيب معين و منظم كنار هم چاپ شده است.
از روي اين جدول مي توانيد متوجه شويد كه مثلاً اگر 100% رنگ زرد، 20% رنگ آبی و 30% رنگ قرمز را با 10% سياه تركيب كنيم. چه رنگي حاصل خواهد آمد. خب اين كار را در محيط نرم افزار هم مي توانيم بكنيم اما انجام اين كار روي مانيتور درست نيست. ضمنا در اين جا بايد بر عكس عمل كنيد. يعني شما كتابچة نمونه رنگ را مقابل سفارش دهنده مي گذاريد و از او مي خواهيد كه رنگ مورد نظر خور را از ميان نمونه انتخاب كند معمولاً مقابل هر نمونه ی رنگی درصدهاي رنگ چاپي آن به شكل استاندارد نوشته شده است. شما آن درصدها را به برنامه گرافيكي مي دهيد و آن رنگ را روي مانيتور ايجاد مي كنید. حالا اين رنگ در مانيتور هر جور هم به نظر برسد، موقع چاپ هماني خواهد شد كه شما از روي كتابچة رنگ انتخاب كرده بوديد.
به هنگام کارکردن از روي كتابچه رنگ چند نكته بسيار مهم را در نظر داشته باشيد:
1- اگر مشتري از روي نمونه رنگ ها و کتابهای خارجي ، رنگ خود را انتخاب كند و بعد شما با ليتوگرافي ، مركب چاپ بد و ماشين چاپ افتضاح آن را چاپ كنيد، مشتري حق دارد كه حاصل را قبول نكند. بنابراين بهتر است به جاي كتابچه هاي نمونه رنگ چاپ خارجی ، نمونه های ايرانی خودمان را بخريد كه هم بسيار ارزان تر است وهم به توانایی كار چاپخانه های ایران نزديكتر است.
2- كاغذي كه نمونه رنگها روي آن چاپ شده است را در نظر داشته باشید. اگر رنگ را از روي کتابی كه روي كاغذ خوبی مثل گلاسه ضخيم چاپ شده است، انتخاب كنيد و بعد روي كاغذ معمولي چاپ كنيد، نتيجة خوبی نخواهيد گرفت. پس حتما به تفاوتهای چاپ بر روی جنسهای مختلف کاغذ فکر کنید.
3-دائما از اين چاپخانه به آن چاپخانه نرويد. چاپخانه هاي معمولي براي كارهاي معمولي خوبند. در اين صورت چاپخانه ای را شناسايي كنيد که بتوانید بطور دائم با آن کار کنید. نمونه كارهاي قبلي شان را ملاحظه كنيد و ابتدا هم به آنها سفارش هاي بزرگ ندهيد.
در انتخاب رنگ ها از روي نمونه رنگ ها به اين نكات توجه كنيد:
در كتاب هاي نمونه رنگ خارجي به نوع مركب توجه كنيد، مركب شب نما، مركب با جلاي فلزي وبراق (Metallic) و مركب معمولي هر يك كدي دارند كه در كتابچه رنگ ذكر شده است. راهنماي كتابچه را حتماً بخوانيد. در كنار نام رنگ مركب هايي كه روي كاغذهاي خوب يا Coated (پوشش دار) و كاغذهاي مثلاً گلاسه به كار گرفته مي شوند يك حرف C وجود دارد. اگر مركب را براي كاغذهاي ناجور در نظر گرفته باشند كنار نامش حرف U را مي بينيد كه مخفف Uncoated يا بي پوشش و معمولي است وقتي از نمونة رنگ چاپي يك شركت براي تعيين رنگ استفاده مي كنيد، كار را با مركب همان شركت چاپ كنيد. به اين ترتيب مي توانيد مطمئن شويد كه به همان رنگ تركيبي خواهيد رسيد.
از کتابهای رنگ قدیمی استفاده نكنيد. چرا که نمونه رنگ ها در طول زمان تغییر رنگ میدهند. همچنین شايد آن نوع مركب ديگر توليد نشود و شايد رنگ كاغذي كه كار رويش چاپ شده تغییر کرده و نهایتا در انتخاب رنگ خطا خواهیدكرد. كتابهاي نمونه رنگی را كه خود چاپخانه به شما مي دهد تا از آن انتخاب كنيد را هم از لحاظ تاريخ بازبيني كنيد. بعضي وقت ها در بساط برخي دوستان چاپخانه دار كتابچه هاي نمونه رنگ دوران سلطان قمرالملوک وزیری! که مربوط به اوایل ورود این صنعت به ایران است به چشم می خورد. در مواجهه با اينگونه موارد خونسرد باشيد و احترام چاپخانه دار را نیز نگهداريد. کافیست كارتان را برداريد و خداحافظي كنيد و از چاپخانه بيرون بروید. چند قدم كه رفتيد شروع كنيد به دويدن و برويد به يك چاپخانه ديگر... البته يادتان باشد كه موقع خروج درب را آهسته ببنديد.